3 snabba tips om LinkedIn – när du inte hinner mer
Texten uppdaterades den maj 10, 2024
j

Skriven av Birgitta Möller

Om du inte hinner lägga så mycket tid på din LinkedIn-profil finns det tre snabba saker du kan göra för att ändå sticka ut – och synas bättre. Det första du kan fixa till är din Titelrad (Headline på engelska), dvs raden under ditt foto.

De flesta vet inte om att man själv kan ändra här – därför har 90% av alla på LinkedIn exakt samma titel här som den som syns när man scrollar ner 3-5 cm (ditt nuvarande jobb). Det är onödigt med dubbletter. 

Tänk på att 50%+ av trafiken till din profil kommer via mobilen och att besökaren då bara ser de första 20-25 tecknen. VAD vill du att de alltid skall se/komma ihåg? Här är en länk till en artikel jag skrivit mer fler tips om titelraden.

Oroa dig inte om du inte får till det på första försöket. Du kan alltid gå in och tweaka till den igen. Och igen. Din titelrad behöver inte vara huggen i sten. 

Det andra du kan fixa till är din ”Om-/About-del”. Ibland finns det ingen sådan och det är ett STORT misstag.

Många har inte skrivit något alls här. Om du inte har en Om-del i din profil har du inte introducerat dig själv ordentligt på LinkedIn. Det är som att gå på mingel och och inte prata med någon – bara gå runt och vara tyst. LinkedIn är ett stort mingel (en jättestor databas) – där besökarna (inklusive LinkedIn) vill veta mer om dig – för att kunna presentera dig för andra (t.ex. HR-personer som letar efter personal).

LinkedIn letar alltid efter ”kompletta” profiler, och har du ingen sådan (väl ifylld) kommer din profil att nedgraderas av LinkedIn och inte komma med i lika många sökresultat – eftersom LinkedIn inte tycker att du ger de andra medlemmarna lika mycket ”värde”(full information). Vilket är ytterligare ett skäl till att fylla i din Om/About-del. 

Klistra inte in någon presentation från ert företags hemsida där du omskrivs i 3:e person i din Om-del. Skriv alltid denna och andra texter på LinkedIn i första person.

Hur skall du fylla den snabbt? Berätta lite kortfattat om din bakgrund (”det här är min bakgrund”). Vad vill du att läsaren skall veta/minnas om dig? Lägg gärna in klickbara länkar – de funkar när besökaren kommer via en iPhone. 

Lägg också gärna in din epost och kanske även ditt mobilnummer – så att det blir enkelt att nå dig – via den plattform som passar besökarna bäst. 

Den tredje saken du skall lägga lite tid på är dina olika arbetserfarenheter och din nuvarande roll. Här skall du fokusera på:

  • Vad gör företaget du jobbar på? Vilka produkter/tjänster säljer företaget? 
  • Vilken avdelning/division jobbar du på?
  • Inom vilket/vilka området och branscher är du en expert (dvs. har stor kompetens?)
  • Vilken är din roll – använd en titel som är sökbar (ett exempel är ”HR-chef” och inte ”People Officer”)
  • Vilken skillnad har du, i din roll, gjort för kunderna, för din arbetsgivare och för era partners?

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Andra läste också

Har du ett ”ATS Compliant” CV?

Har du ett ”ATS Compliant” CV?

Vad är ATS det kanske du tänker. ATS betyder Applicant Tracking System. Compliant betyder kompatibelt, dvs stämma överens (passa in).   För ett tag sedan hörde några potentiella kunder av sig och undrade just om detta - skriver jag CV som är ”ATS Compliant”....

10 tips för konsulter – favorit i repris

10 tips för konsulter – favorit i repris

Våren 2013 skrev jag ett blogginlägg på konsultbolaget Cinodes. Det blev läst av många konsulter. Inför det nya året vill jag dela dessa tips som jag vet var/är mycket uppskattade – det sa alla de konsulter som hittade mig (efter att de läst tipsen). Om du inte redan...

CV-tips – Hur du blir yngre i ditt CV

CV-tips – Hur du blir yngre i ditt CV

CV-tips #6. Gör du dig omedvetet äldre i ditt CV? Av gammal vana fortsätter många att ha med saker som ”daterar” dem och det är onödigt. Här är 10 saker som bidrar till att göra dig ”omodern” i ditt CV – alla är enkla att fixa till. 1.    Mål (Objective på engelska):...