Våren 2013 skrev jag ett blogginlägg på konsultbolaget Cinodes. Det blev läst av många konsulter. Inför det nya året vill jag dela dessa tips som jag vet var/är mycket uppskattade – det sa alla de konsulter som hittade mig (efter att de läst tipsen).
- Om du inte redan har för vana att samla ALLA dina arbetslivserfarenheter i ett enda dokument – gör det. Detta dokument kan vi kalla din CV-bank. Betrakta detta dokument som ditt insatta kapital där du, beroende på behov och efterfrågan, plockar fram olika relevanta produkter (kvalifikationer). Ha också för vana att så detaljerat som möjligt beskriva de olika uppdrag du redan haft. Beskriv den kompetens och de kvalifikationer du behövde för att framgångsrikt klara av uppdraget.
- Gör en inventering av dina styrkor och svagheter. Be fyra till åtta pålitliga personer (vänner och före detta arbetskamrater) från olika stadier och områden av ditt liv besvara frågor som: Vad ser du som mina starkaste sidor? Hur skulle du beskriva mig för andra? Vad tycker du att jag borde utveckla?
- Gå igenom svaren från din självinventering. Kanske hjälper svaren dig att komma på vilken typ av uppdrag det är som passar dina talanger och styrkor bäst?
- Gör en lista över vilken typ av uppdrag du tycker det är roligast att jobba med. Samt vilken typ av uppdrag det är som hamnar längre ner på din önskelista. Vad är det du brinner för? Vilken typ av uppgifter känner du glädje (eller motstånd) inför?
- Inled din konsultprofil att skriva en sammanfattning över din profil – lyft fram din(a) främsta kompetens(er). Obs, inte för många, en till tre räcker. Vad vill du att uppdragsgivaren skall komma ihåg när de läst din profil?
- Skriv välformulerade (och lättförståeliga) rubriker, tillsammans med snygg layout/struktur ger det ett bra intryck samt gör att din konsultprofil blir mer lättläst.
- När du skriver din konsultprofil vill arbetsgivaren snabbt få en känsla för om du har relevant erfarenhet och kompetens. Beskriv därför mycket mer detaljerat än om du skrev att vanligt CV vilka arbetsuppgifter du haft på dina olika uppdrag.
- Beskriv genom några konkreta exempel vilka resultat du åstadkommit. Kan du precisera dina resultat i procent eller pengar är det extra bra. Att använda framgångshistorier är ett effektivt sätt att fånga en uppdragsgivares uppmärksamhet.
- Talesättet ”Practise makes perfect” är tidlöst. Det gäller därför att träna på att skriva en bra profil. Skriv och skriv om. Flera (många) gånger. Låt minst en betrodd person läsa din konsultprofil och be om feedback.
- Använd dig av ett BRA foto, inte för stelt, inte heller för avkopplat. Relevant klädsel. Se gärna lite glad ut. Neutral bakgrund.
Till sist, skriv enkelt, krångla inte till det. Undvik långa meningar där syftningsfel lätt kan smyga sig in. Glöm inte att stavningskontrollera din profil!
0 kommentarer