Storytelling med 120 superviktiga tecken... 10 januari 2018

Nytt år och bra läge att se över din #LinkedIn-profil. En av de tre viktigaste delarna i din profil är "titelraden", på engelska "Headline". Denna rad som ligger direkt under ditt namn kan vara avgörande när någon besöker din profil. 

Vad vill du att en besökare skall minnas när de besökt din profil? 

Om du inte själv gör något kommer denna rad innehålla din nuvarande jobbtitel - dvs defaultvärdet automatisk ditlagt av LinkedIn.

För 2½ år sedan skrev jag en text om dessa viktiga 120 tecken. En kortversion av texten är att det finns 5 olika sätt att använda titelraden.  

Nyckelordsbaserat - vilka nyckelord använder rekryterare och andra som letar efter någon med din kompetens? Var specifik. Tagline - USP (Unique Selling Proposition) - skriv något som är minnesvärt på ett bra sätt OCH som talar om vad du är riktigt grym på. Tänk #storytelling. Kombination av nyckelord och USP. Annan kombination kan vara nuvarande jobbtitel + nyckelord alternativt nuvarande jobbtitel + kort slagkraftig tagline. Default. Du överlåter till LinkedIn bestämma vad som står här. Den här raden är #2 i viktighet när det gäller hur de olika delarna i din profil rankas - vilken av ovan 5 varianter väljer du?  



 
Exakt samma titelradstext som ovan men här blir det tydligare hur viktigt det är i vilken ordning man skriver orden och hur många som finns med när minst 25% använder smarta telefonen för att titta på LinkedIn-profiler.
 

Så här kan man också göra. MEN det hade varit bra om det även stått inom vilken bransch denna pappalediga person sökte jobb, plus kanske vad hans bakgrund är. Man kan få in mer än man tror på 120 tecken.
 

76602377-p6Gnajpg