Papperspåse eller BRA intryck?... 29 januari 2014
Igår föreläste jag om LinkedIn för ett 60-tal personer. En av de saker jag brukar "tjata" om när jag föreläser är foto. Då menar jag ett:
BRA & LÄMPLIGT foto. Inte vilket foto som helst. Tänk "Man hör vad man ser". Tänk också: "Hur skulle en potentiell arbetsgivare / uppdragsgivare tänka om han/hon såg detta foto?".Igår var det 37% av deltagarna (av de, som hade ett LinkedIn-konto) som inte hade foto i sin profil.
Betrakta LinkedIn som ett digitalt affärsmingel. Tänk: Hur är man klädd på ett affärsmingel? Hur gör man när man möter och interagerar med människor på affärsmingel? Man är klädd för tillfället, man tittar den man hälsar på direkt i ögonen. Man ser lite glad ut.
Har man inget foto i sin LinkedIn-profil är det som att gå runt på ett mingel med en papperspåse över huvudet. Man blir inte tagen på allvar, en del till och med vägrar att acceptera kontakt-förfrågningar från fotolösa LinkedIn-kontakter.
INTE något bra profilfoto - men hittat på LinkedIn nyligen.