10 anledningar till att regelbundet jobba med sin LinkedIn-profil... 7 januari 2015
Bara 50,5% har en komplett LinkedIn-profil - många finns på LinkedIn utan att få de resultat som de kanske skulle vilja ha - och som de kan få med en bra profil och regelbunden närvaro.
Majoriteten av LinkedIn-användarna är medlem i minst 10 LinkedIn-grupper. Genom att vara med i en grupp får du direkt tillgång till personer som inte ingår i ditt eget personliga LinkedIn-nätverk.
Genom att vara aktiv i grupper blir du synlig för ett mycket större antal personer. I grupper kan du genom att bjuda på kunskap/tips - inte sälja - skapa större intresse för din egen profil. Som helt säkert kommer få (många) fler besök framöver.
Du kan alltså kontakta personer via gruppen ni båda är med i - utan att behöva använda det begränsade antal InMail som du annars måste använda för att kontakta dem som är utanför ditt närmsta LinkedIn-nätverk. Varje sekund får LinkedIn 2 nya medlemmar. (Det finns redan 300 miljoner användare.) Det vanligaste adjektivet i LinkedIn-profiler är "responsible". Genom att undvika de adjektiv som många andra använder sticker du ut - förutsatt att du har en intressant skriven profil. Knappt 48% tillbingar 0-2 timmar per vecka på att LinkedIn. Drygt 10% lägger ner 2-7 timmar per vecka på LinkedIn och 18% lägger ner 7+ timmar på LinkedIn/vecka - den siffran var 11% för ett år sedan. Du har allt att vinna på att vara lite mer aktiv på LinkedIn. År 2013 hade 30% av LinkedIn-medlemmarna 500+ kontakter. Ett år senare är den siffran 41% som har 500+ kontakter. Idag har 15% 1000+ kontakter, för ett år sedan var den siffran 8%. Det är inte 1-gradskontakterna du har mest nytta av, det är 2-gradskontakterna. Det är därför som du bör ha för vana att kontinuterligt bygga ut ditt nätverk på LinkedIn. Användandet av företagssidor har gått från 24% till 57%. Precis som med personnamn på LinkedIn rankar Google även företagsnamn på LinkedIn högt, dvs på sid 1-2 med sökträffar. Individuella uppdateringar/kommentarer har ökat från 10% till 39%. Förutsatt att dessa uppdateringar / kommentarer inte är "säljiga" (vilket tyvärr varit trenden i Sverige senaste halvåret) ger oftast dessa kommentarer ditt nätverk en bättre bild av vem du är. Därför kan det vara bra att fundera på vilka inlägg man vill kommentera - tycker jag. LinkedIn står för 64% av alla besök från sociala medier när det gäller att besöka företags webbsidor. Motsvarande siffra för Facebook är 14% och för Twitter 11%. Höga chefer använder LinkedIn huvudsakligen till att branschnätverka (22%) och för att promota företagets egen business (20 %). Mellanchefer använder LinkedIn huvudsakligen för att nätverka med andra personer (24%) och för att nätverka inom sin egen bransch (20%). Junior arbetskraft, dvs de som inte har så många års arbetslivserfarenhet använder huvudsakligen LinkedIn för att söka jobb (24&) och för att nätverka med kollegor (23%). Har du en uppdaterad - och attraktiv - LinkedIn-profil? Hur ofta besöker du LinkedIn? Jag upplever ofta att många (fortfarande) har ett LinkedIn-konto men är inte så aktiva - då blir ju startsträckan desto längre än om man regelbundet lägger lite tid på sin LinkedIn-profil.
OM man (plötsligt) står i ett läge att man måste söka nytt jobb och har få kontakter och inte har en speciellt säljande - välskriven och optimerad - LinkedIn-profil blir det mycket att jobba in på kort tid.
Genom att vara aktiv i grupper blir du synlig för ett mycket större antal personer. I grupper kan du genom att bjuda på kunskap/tips - inte sälja - skapa större intresse för din egen profil. Som helt säkert kommer få (många) fler besök framöver.
Du kan alltså kontakta personer via gruppen ni båda är med i - utan att behöva använda det begränsade antal InMail som du annars måste använda för att kontakta dem som är utanför ditt närmsta LinkedIn-nätverk. Varje sekund får LinkedIn 2 nya medlemmar. (Det finns redan 300 miljoner användare.) Det vanligaste adjektivet i LinkedIn-profiler är "responsible". Genom att undvika de adjektiv som många andra använder sticker du ut - förutsatt att du har en intressant skriven profil. Knappt 48% tillbingar 0-2 timmar per vecka på att LinkedIn. Drygt 10% lägger ner 2-7 timmar per vecka på LinkedIn och 18% lägger ner 7+ timmar på LinkedIn/vecka - den siffran var 11% för ett år sedan. Du har allt att vinna på att vara lite mer aktiv på LinkedIn. År 2013 hade 30% av LinkedIn-medlemmarna 500+ kontakter. Ett år senare är den siffran 41% som har 500+ kontakter. Idag har 15% 1000+ kontakter, för ett år sedan var den siffran 8%. Det är inte 1-gradskontakterna du har mest nytta av, det är 2-gradskontakterna. Det är därför som du bör ha för vana att kontinuterligt bygga ut ditt nätverk på LinkedIn. Användandet av företagssidor har gått från 24% till 57%. Precis som med personnamn på LinkedIn rankar Google även företagsnamn på LinkedIn högt, dvs på sid 1-2 med sökträffar. Individuella uppdateringar/kommentarer har ökat från 10% till 39%. Förutsatt att dessa uppdateringar / kommentarer inte är "säljiga" (vilket tyvärr varit trenden i Sverige senaste halvåret) ger oftast dessa kommentarer ditt nätverk en bättre bild av vem du är. Därför kan det vara bra att fundera på vilka inlägg man vill kommentera - tycker jag. LinkedIn står för 64% av alla besök från sociala medier när det gäller att besöka företags webbsidor. Motsvarande siffra för Facebook är 14% och för Twitter 11%. Höga chefer använder LinkedIn huvudsakligen till att branschnätverka (22%) och för att promota företagets egen business (20 %). Mellanchefer använder LinkedIn huvudsakligen för att nätverka med andra personer (24%) och för att nätverka inom sin egen bransch (20%). Junior arbetskraft, dvs de som inte har så många års arbetslivserfarenhet använder huvudsakligen LinkedIn för att söka jobb (24&) och för att nätverka med kollegor (23%). Har du en uppdaterad - och attraktiv - LinkedIn-profil? Hur ofta besöker du LinkedIn? Jag upplever ofta att många (fortfarande) har ett LinkedIn-konto men är inte så aktiva - då blir ju startsträckan desto längre än om man regelbundet lägger lite tid på sin LinkedIn-profil.
OM man (plötsligt) står i ett läge att man måste söka nytt jobb och har få kontakter och inte har en speciellt säljande - välskriven och optimerad - LinkedIn-profil blir det mycket att jobba in på kort tid.
